1.0 Pengenalan
Zaman
berubah bagaikan musim berubah. Dari zaman falsafah ke zaman Renaisans.
Akhirnya kita telah sampai ke zaman sains dan teknologi. Dalam zaman ini,
masalah-masalah sosial sering menghiasi dada akhbar dan meniti dari bibir ke bibir
umat manusia di seluruh dunia. Antara masalah sosial yang paling kronik dan
menjadi khuatiran orang ramai termasuklah pemerdagangan manusia dan penderaan
kanak-kanak.
Di Malaysia telah banyak berlaku isu pemerdagangan manusia. Sebagai
contoh pada 18 Mei lalu di KUALA LUMPUR,
Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, kira-kira 300
anggota pasukan komando VAT-69 telah diarahkan untuk menggeledah hutan tebal di
sepanjang sempadan Malaysia-Thailand bagi mengesan aktiviti pemerdagangan
manusia. Operasi itu dilancar selepas pihak berkuasa Thailand menemukan beberapa kubur
besar pendatang asing di dua kem milik sindiket pemerdagangan manusia di
sekitar Padang Besar, Songkhla, pada awal bulan Mei. Setakat ini, lebih 60
kubur besar pelarian ditemui di beberapa lokasi di wilayah Songkhla yang
bersempadan dengan Malaysia.
Menurut
Pemerdagangan Manusia 2011 keluaran kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur,
Malaysia telah banyak menjadi tumpuan bagi pemerdagangan manusia. Malaysia
menjadi negara destinasi bagi banyak imigran dari luar negara khususnya dari Indonesia, Nepal, India, Thailand, China, Filipina, Burma, Kemboja, Bangladesh, Pakistan, dan Vietnam dengan tujuan untuk mencari
peluang ekonomi yang lebih besar. Sesetengah imigran yang dibawa masuk ke
Malaysia dipaksa bekerja secara paksa atau bekerja kerana terikat dengan hutang
kepada majikan, agen pekerjaan, atau perekrut buruh tidak formal. Sejumlah
besar wanita muda direkrut untuk bekerja di restoran dan hotel di Malaysia,
yang mana sesetengah mereka datang dengan menggunakan visa “Pegawai Perhubungan
Pelanggan,” namun kemudian dipaksa untuk bekerja dalam industri seks komersial
di Malaysia.
Selain itu,
penderaan kanak-kanak bermaksud satu perbuatan yang tidak berperikemanusiaan
atau tindakan zalim yang dilakukan terhadap golongan kanak-kanak. Biasanya
ditakrifkan kepada mereka yang berusia kurang daripada 18 tahun. Kebelakangan
ini, kes penderaan kanak-kanak semakin meleluasa. Berita kekejaman yang
dilakukan terhadap kanak-kanak sering dipaparkan di media massa sama ada media
elektronik atau media cetak. Setiap tahun, sekurang-kurangnya 2,000 orang
kanak-kanak di Malaysia telah menjadi mangsa penderaan kanak-kanak. Penderaan
kanak-kanak telah menjadi salah satu masalah global yang gempar. Jika masalah
penderaan tidak dicegah dengan segera, ia akan memberi impak yang serius
terhadap kesihatan mental dan pertumbuhan fizikal kanak-kanak. Di samping itu,
kehidupan dan perkembangan sepanjang kehidupan mereka juga akan dijejaskan.
2.0 Pemerdagangan Manusia
2.1 Pengenalan terhadap Pemerdagangan Manusia
Pemerdagangan
manusia adalah perdagangan dan perniagaan yang melibatkan pergerakan atau
migrasi manusia secara haram, termasuk aktiviti buruh secara sah dan secara
paksa. Istilah ini digunakan dalam konteks lebih sempit oleh kumpulan advokasi
untuk merujuk kepada perekrutan, pengangkutan, perlindungan, atau pengambilan
manusia bagi tujuan perhambaan, pelacuran, dan buruh paksa
Pengeksploitan
pemerdagangan manusia termasuk memaksa orang melakukan pelacuran atau bentuk
eksploitasi seks lain, buruh paksa, hamba atau amalan yang sama seperti
perhambaan. Bagi kanak-kanak, ekploitasi termasuk untuk tujuan pelacuran,
pengambilan anak angkat antarabangsa yang tidak sah, perkahwinan kanak-kanak,
atau pengambilan kanak-kanak sebagai tentera, pengemis dan tujuan permainan,
atau untuk tujuan kegiatan keagamaan.
Memandangkan
Malaysia merupakan destinasi popular di kalangan pekerja asing atas sebab
ekonomi atau sebagai negara transit, kumpulan pekerja ini terdedah menjadi
mangsa pemerdagangan seks dan buruh. Aduan berkaitan isu pemerdagangan orang
sentiasa dilaporkan kepada SUHAKAM selama ini. .
2.2 Punca-punca berlakunya Pemerdagangan Manusia
Antara
punca pemerdagangan manusia termasuklah pemerdagangan haram ini dapat
menghasilkan pendapatan yang lumayan walaupun risikonya tinggi. Hal ini
demikian kerana golongan miskin ini sanggup berhijrah secara haram dan
dijanjikan pekerjaan sanggup membayar upah yang tinggi kepada sindiket. Bukan
itu sahaja, sindiket juga dapat keuntungan melalui upah yang diberi oleh
pelanggan.
Tarikan pekerjaan dan pendapatan lumayan di negara asing dalam pelbagai sektor juga merupakan sebabnya berlaku pemerdagangan mausia. Antara sektor haram yang menjadi tarikan di negara luar termasuklah pelacuran. Sementelahan golongan yang tertindas juga terpaksa untuk diperdagangkan ke luar negara untuk melarikan undang-undang negara sendiri.
Selain itu, kelemahan kawalan dan penguatkuasaan undang-undang di sempadan negara juga telah memudahkan berlakunya pemerdagangan manusia. Kajian telah menunjukkan bahawa kawasan- kawasan khasnya kawasan yang mempunyai sempadan dan pesisir pantai yang panjang dan terpencil sering menjadi laluan untuk pemerdagangan manusia atas kawalan yang buruk dan lemah. Kelicikan majikan pemerdagangan manusia dan kepelbagaian mekanisma penyeludupan yang digunakan juga merupakan sebab berlakunya pemerdagangan manusia. Sesetengah majikan yang sanggup merasuah pegawai kerajaan juga telah banyak mendorong kes ini berlaku.
Tarikan pekerjaan dan pendapatan lumayan di negara asing dalam pelbagai sektor juga merupakan sebabnya berlaku pemerdagangan mausia. Antara sektor haram yang menjadi tarikan di negara luar termasuklah pelacuran. Sementelahan golongan yang tertindas juga terpaksa untuk diperdagangkan ke luar negara untuk melarikan undang-undang negara sendiri.
Selain itu, kelemahan kawalan dan penguatkuasaan undang-undang di sempadan negara juga telah memudahkan berlakunya pemerdagangan manusia. Kajian telah menunjukkan bahawa kawasan- kawasan khasnya kawasan yang mempunyai sempadan dan pesisir pantai yang panjang dan terpencil sering menjadi laluan untuk pemerdagangan manusia atas kawalan yang buruk dan lemah. Kelicikan majikan pemerdagangan manusia dan kepelbagaian mekanisma penyeludupan yang digunakan juga merupakan sebab berlakunya pemerdagangan manusia. Sesetengah majikan yang sanggup merasuah pegawai kerajaan juga telah banyak mendorong kes ini berlaku.
Di samping itu
punca pemerdagangan manusia lain juga disebabkan oleh amalan manusia yang
diperdagangkan itu sendiri. Mereka yang kekurangan didikan agama dan moral ini
sanggup menghina badan sendiri hanya untuk mendapatkan wang. Tegasnya, mereka
yang bersikap materialistik ini telah banyak mendorong berlakunya kes-kes
pemerdagangan manusia.
Bukan itu sahaja, faktor
alam semulajadi juga mempengaruhi kerana Malaysia tidak mengalami bencana alam seperti
di Indonesia, keadaan negara aman dan selamat. Kedudukan yang strategik dan
persempadanan antara Indonesia dan Malaysia membuatkan mangsa tertarik untuk
bekerja di Malaysa. Ini kerana memudahkan mereka untuk pulang ke kampung
halaman dan masa yang diambil tidak terlalu lama. Selain itu, terdapat
faktor-faktor lain yang membawa kepada masalah ini iaitu kawalan persempadanan
yang longgar serta tambang penerbangan yang murah.
Kecanggihan teknologi juga turut menjadi medium utama punca
berkembangnya jenayah ini. Melaluinya pelanggan hanya perlu memilih dan
melanggan melalui laman web yang dibina dan ini amat menggalakkan ekorang
permintaan yang tinggi dan mudahkan mereka untuk melanggan.
Akhir sekali, globablisasi merupakan faktor yang
sangat-sangat mempengaruhi aktiviti pemerdagangan orang, di mana dunia rentas
sempadan ini sukar untuk mengawal aktiviti jenayah terancang rentas sempadan.
Ianya berlaku dengan pantas selari dengan arus globalisasi dan sukar dikesan
aktivitinya.
2.3 Kesan-kesan Pemerdagangan Manusia kepada Masyarakat dan Negara
Kesan pemerdagangan manusia primer
kepada negara termasuklah mencemarkan imej negara di mata dunia. Kedudukan
Malaysia dalam senarai 16 negara berprestasi buruk dalam mengekang isu
permerdagangan manusia akan mencemarkan imej negara di mata dunia. Hal ini demikian kerana
pemerdagangan manusia yang berlaku dalam sesebuah negara telah menunjukkan
sesebuah negara itu lemah dalam mentadbir dan menguatkuasakan undang-undang.
Dengan itu, negara itu pasti akan dianggap
sebagai sarang jenayah dalam tanggapan orang lain.
Pemerdagangan manusia juga mengancam keselamatan dan
keamanan sesebuah negara. Jenayah yang semakin berleluasa mengancam keselamatan
terutamanya wanita dan kanak-kanak yang diperalatkan bagi tujuan tertentu
termasuklah pelacuran , pusat hiburan dan rumah urut. Sindiket atau mereka yang terlibat juga melakukan
aktiviti jenayah lain untuk mengumpulkan kekayaan. Bukan itu sahaja,
pemerdagangan manusia juga akan menyebabkan berlakunya penularan penyakit yang
berbahaya dan menjejaskan kesihatan rakyat tempatan secara langsung. Sebagai
contoh, penyakit-penyakit berjangkit seperti tibi, penyakit kelamin dan
hepatitis akan banyak kembali menular dalam kalangan masyarakat.
Selain itu, pemerdagangan manusia juga
telah menjejaskan hubungan diplomatik antara negara. Hal ini demikian
kerana penyeludupan dan pemerdagangan manusia telah melanggar hak sesebuah
negara dan isu-isu yang berlaku menjejaskan hubungan diplomatik antara Negara.
Isu-isu seperti penderaan malahan pembunuhan pembantu rumah menimbulkan rasa
tidak puas hati antara negara yang terlibat.
Di samping itu, pemerdagangan manusia juga menyebabkan
masalah sosial bertambah merebak dalam kalangan masyarakat seperti
berpeleseran, pelacuran, seks bebas, minum arak dan sebagainya.
2.4 Langkah-langkah mengatasi Pemerdagangan Manusia
Kerajaan Malaysia amat memandang
serius untuk membanteras jenayah ini dan telah menubuhkan Akta Anti Pemerdagangan Orang (AKTA 670)
pada tahun 2007 bagi melindungi mangsa dan mengheret si keji yang
bertanggungjawab melakukan jenayah ini ke muka pengadilan. Parlimen Malaysia
juga telah mengesahkan bahawa Akta Anti Pemerdagangan Orang (AKTA 670) ini
telah berkuatkusa pada 24 April 2007 dan mengikut seksyen di bawah akta ini
pesalah akan dihukum penjara selama tempoh tidak melebihi 15 tahun serta boleh
dikenakan denda bagi kesalahan memperdagangkan orang bukan kanak-kanak bagi
maksud eksplotaisi.
Kementerian berkenaan harus
memperketat pelbagai aspek termasuk dari segi kemasukan pelancong asing serta
mengawal semua 262 pintu masuk ke sempadan negara yang dipercayai juga boleh
menyumbang kepada jenayah perdagangan manusia, Bukan itu sahaja, kementerian
berkenaan patut mengadakan kerjasama dengan badan antarabangsa seperti melatih
anggota keselamatan untuk menangani pelbagai kemungkinan kemasukan warga asing
bagi tujuan tertentu. Penguat kuasa, pendakwa raya, hakim dan majistret telah
mengenai pelbagai perkara termasuk Akta Antipemerdagangan Orang 2007 supaya
mereka bersiap sedia berdepan isu terbabit. Sebagai contoh, mereka telah
menyelaraskan sistem data maklumat kemasukan mengemaskinikan rekod keluar masuk
di pintu sempadan terutama di lapangan terbang, pelabuhan, dan pintu sempadan
antara sangat diperlukan bagi menggembleng usaha membasmi jenayah yang tidak
berperikemanusiaan ini.
Selain itu, kerjasama antara negara
jiran sewajarnya dijalinkan. Malaysia dan Australia baru-baru ini telah
bersepakat untuk meningkatkan kerjasama bagi membanteras sindiket penyeludupan
manusia melalui kaedah diplomatik dan operasi yang lebih berkesan. Oleh itu,
negara-negara jiran seperti Singapura, Indonesia, Thailand dan lain-lain juga
wajar mewujudkan kerjasama serantau, perkongsian bijak terutamanya kekuatan
teknologi, komunikasi dan jaringan keselamatan. Kerjasama di peringkat sempadan
perairan negara juga amat penting. Sebagai contoh, pasukan keselamatan Malaysia
boleh menjalankan operasi rondaan secara berjadual dan intensif dengan
negara-negara jiran. Mereka boleh berkongsi maklumat tentang taktik, lokasi,
dan negara pembekal dan berusaha mengenal pasti ‘lubang-lubang tikus’.
Selain daripada bekerjasama dengan
negara jiran, pihak kerajaan juga harus berusaha untuk membanteras gejala
rasuah yang masih menghantui badan-badan penguatkuasa setiap negara.
Badan-badan penguatkuasa atau jabatan-jabatan yang masih menjadi kambing hitam
termasuklah imigresen, kastam, polis marin, RELA dan organisasi yang sama di
negara-negara jiran. Sudah terang lagi bersuluh bahawa amalan rasuah merupakan
tindakan duri dalam daging terhadap keselamatan sesebuah negara dan mestilah
dibanteras hingga ke akar umbi bagi mengatasi masalah pemerdagangan manusia
yang kronik ini.
2.5 Komen Penutup
Ditelan mati emak, diluah mati bapa,
demikianlah suasana kehidupan berjiran. Sebarang masalah yang dihadapi yang
berkaitan dengan hubungan jiran memerlukan tindakan yang teliti dan bijaksana.
Biarlah segala tindakan bersama menatijahkan situasi menang-menang bagi
kedua-dua pihak. Lebih-lebih lagi dalam isu pemerdagangan manusia ini, pihak
negara berjiran terpaksa berurusan pula dengan pihak ketiga iaitu negara
pembekal dan negara penerima. Oleh itu, kerjasama serantau amatlah diperlukan
agar segala penyelesaian dapat diambil secara bijaksana.
Walaupun kerajaan telah melaksanakan pelbagai mekanisme dalaman untuk
membendung jenayah ini, tetapi kelemahan di negara asal mangsa untuk mencegah
dan mendidik rakyatnya telah menyebabkan rakyatnya mudah diperdaya serta
didorong oleh masalah dalaman dalam negara tersebut yang telah menjadi faktor
penolak untuk rakyatnya mencari alternatif lain demi sesuap nasi sehinggakan
mereka yang tidak bersalah ini menjadi mangsa kepada si keji yang sanggup
malakukan jenayah ini demi kepentingan diri sendiri sehinggakan sanggup
melakukan perkara-perkara yang berada di luar nilai kemanusiaan.
Justeru,kerjasama daripada semua masyarakat dunia merupakan jalan penyelesaian
paling efektif yang patut dipraktikkan. Janganlah kita hanya berpeluk tubuh dan
membiarkan sahaja beban ini dipikul oleh pihak berkuasa. Bak kata pepatah
“berat sama dipikul, ringan sama dijinjing”. Marilah kita bersama-sama
mengembleng tenaga bagi membanteras jenayah ini agar tiada lagi mereka yang
lemah menjadi mangsa kepada jenayah pemerdagangan orang.
3.0 Penderaan Kanak-Kanak
3.1 Pengenalan terhadap Penderaan Kanak-kanak
Penderaan kanak-kanak dibahagikan
kepada penderaan fizikal, penderaan seksual, penderaan emosional dan pengabaian
kanak-kanak.
Penderaan fizikal dianggap sebagai
suatu fenomena sosial yang ditakrifkan sebagai keganasan secara fizikal
terhadap kanak-kanak oleh ibu bapa, penjaga atau sesiapa saja yang
bertanggungjawab melindungi kanak-kanak tersebut. Penderaan fizikal termasuklah
menggunakan alat atau pelbagai cara untuk mendera selain memukul menggunakan tangan,
dirotan, disebat, digigit, disimbah cecair panas, dicucuh dengan besi atau
benda panas, puntung rokok atau ubat nyamuk, dirantai, diikat, dikurung,
dikunci di dalam bilik atau rumah, ditumbuk, disepak, diterajang, dicubit,
dikepit atau dipulas dan sebagainya.
Penderaan seksual merujuk segala
bentuk aktiviti seksual yang mempunyai tujuan memenuhi nafsu seks orang dewasa,
melalui pornografi, gambar, perakam suara, filem, perakam video atau
mengeksploitasi bahagian sulit kanak-kanak. Penderaan seksual melibatkan
kanak-kanak adalah dengan cara mencabul kehormatannya, dirogol dan dipaksa
melacur.
Penderaan emosi kanak-kanak merujuk
kepada bentuk gangguan psikologi terutama daripada segi mental dan emosional,
sama ada didera dan dianiayai oleh ahli keluarga yang terlibat terhadap
kanak-kanak. Penderaan emosional merangkumi tidak memberi kasih sayang yang
cukup atau membenci kanak-kanak tersebut, kanak-kanak tidak dihiraukan, tidak
dilayan karenahnya, pergaulan mereka disekat misalnya tidak dibenarkan berkawan
atau bermain sesama mereka, mereka sering dimarahi, ditengking, ditakut-takuti
dan ahli keluarga bermusuhan dengan kanak-kanak.
Pengabaian kanak-kanak merujuk pada
pengabaian terhadap penjagaan kanak-kanak daripada segi keperluan asas seperti
keselamatan, makanan berkhasiat, pendidikan, rawatan emosi dan fizikal
(Ammerman & Hersen, 1990:28). Salah satu contoh adalah kanak-kanak dipaksa
bekerja, kanak-kanak tidak disediakan dengan makanan yang secukupnya serta
kanak-kanak tidak diberi pakaian, rawatan kesihatan atau tempat kediaman yang
sempurna. Keadaan ini menyebabkan kanak-kanak akan berasa tersisih dan tidak
tentu arah. Oleh itu kanak-kanak berkenaan mempunyai perasaan takut apabila
berhadapan dengan orang lain dan mereka akan berkelakuan ganjil.
3.2 Punca-punca Penderaan Kanak-kanak berlaku
Punca berlakunya penderaan
kanak-kanak adalah kerana masalah kebelakangan sesebuah keluarga. Contohnya,
pihak yang biasanya menjadi titik permulaan kepada penderaan kanak-kanak
termasuklah ibu bapa, ayah dan ibu tiri, ataupun ibu dan bapa saudara. Dalam
banyak kes, penderaan dilakukan oleh ibu bapa yang menghadapi konflik
kekeluargaan seperti hubungan yang rapuh antara suami dan isteri akibat
daripada campur tangan pihak ketiga. Selain itu, sesetengah ibu bapa juga akan
diberi tekanan oleh majikan supaya meningkatkan produktiviti. Kalau tidak, ibu
bapa akan menghadapi risiko untuk dipecat oleh majikan. Apabila sampai di rumah
pula, ibu bapa terpaksa menghadapi karenah anak-anak yang selalunya
menginginkan perhatian dan kasih sayang daripada ibu bapa. Semua masalah yang
bertali arus ini amat menekan perasaan. Keadaan ini menjadi lebih serius
apabila ditambah pula dengan kenaikan harga minyak belakangan ini yang
menyebabkan kos kehidupan semakin tinggi. Apabila tertekan, ibu bapa pula akan
menjadikan anak-anak sebagai tempat melepaskan geram dan anak-anak itu didera.
Bukan itu sahaja, sejarah hitam ibu
bapa pada masa kecil juga menjadi satu punca berlakunya penderaan kanak-kanak.
Keadaan ini berlaku kerana ibu bapa beranggapan bahawa mereka pernah menjadi
mangsa penderaan dan anak-anak mereka pun patut mengalami kesakitan dan
penderitaan yang pernah dialami oleh mereka. Biasanya, keadaan ini akan berlaku
kerana ibu bapa mengalami penyakit mental dan mempunyai emosi yang tidak
stabil. Di samping itu, ibu bapa juga berpendapat mereka dapat memuaskan diri
dari segi psikologi apabila mendera anak-anak. Keadaan ini akan menjadi lebih
kronik apabila ibu dan bapa mengamalkan salah guna bahan berbahaya seperti
dadah dan minuman keras untuk mencari ketenangan. Apabila ibu bapa berada dalam
keadaan mabuk akibat meminum minuman beralkohol atau berkhayal akibat
penyalahgunaan dadah , mereka tidak akan menyedari akan pembuatan mereka
sendiri apabila mendera anak-anak mereka.
Di samping itu, kurangnya pendidikan agama dalam kalangan pasangan suami isteri juga merupakan antara penyebab masalah penderaan kanak-kanak. Memang tidak dapat dinafikan bahawa tidak ramai dalam kalangan ibu bapa yang mengamalkan ajaran agama mereka. Keimanan ibu bapa pula akan menjadi tidak utuh akibat daripada penghayatan agama yang tidak kuat. Jika penghayatan agama kuat, tidak mungkin ibu bapa akan berkelakuan bagai haruan makan anak dan sanggup mendera darah daging sendiri.
Di samping itu, kurangnya pendidikan agama dalam kalangan pasangan suami isteri juga merupakan antara penyebab masalah penderaan kanak-kanak. Memang tidak dapat dinafikan bahawa tidak ramai dalam kalangan ibu bapa yang mengamalkan ajaran agama mereka. Keimanan ibu bapa pula akan menjadi tidak utuh akibat daripada penghayatan agama yang tidak kuat. Jika penghayatan agama kuat, tidak mungkin ibu bapa akan berkelakuan bagai haruan makan anak dan sanggup mendera darah daging sendiri.
Sementelahan itu, penguatkuasaan undang-undang yang lemah juga
menyebabkan berlakunya kes penderaan kanak-kanak ini. Sebagai negara yang
berdemokrasi parlimen dan mempunyai undang-undang, pihak yang bertanggungjawab
seharusnya mengambil tindakan yang sewajarnya sejajar dengan undang-undang yang
telah ditetapkan. Ibu bapa atau penjaga yang mendera kanak-kanak sepatutnya
diberikan hukuman yang setimpal dengan kesalahan yang telah dilakukan. Ibu bapa
seharusnya sedar bahawa anak-anak bukanlah boneka yang tidak bernyawa dan boleh
diperlakukan seperti boneka yang tidak bernyawa. Apabila sudah menyesal atas
perbuatan yang telah dilakukan, nyawa anak sudahpun menghilang dan tidak dapat
dikembalikan.
3.3 Kesan-kesan Penderaan Kanak-kanak terhadap Masyarakat dan Negara
Apabila masalah berlaku kepada
kanak-kanak, maka pembangunan emosi kanak-kanak akan terbantut. Makna terbantut
dalam konsep ini adalah kanak-kanak tidak mampu untuk mewujudkan rasa empati
dan simpati dalam diri mereka kerana. Hal ini sekaligus menyebabkan timbulnya
rasa dendam dalam diri mereka. Semua disebabkan masalah untuk mewujudkan rasa
empati dan simpati.
Kesan
penderaan kanak-kanak juga menyebabkan pendera berkemungkinan akan bertindak
dengan lebih agresif dari semasa ke semasa. Hal ini kerana tindakannya dalam kes-kes penderaan yang
dilakukannya terdahulu tidak mengakibatkan kesan yang buruk ke atas dirinya.
Jadi, tidak mustahil pendera akan menjadi jauh lebih agresif dan tidak lagi
mengenal mangsanya. Pendera juga berkemungkinan merasa tekanan emosinya hanya
dapat dilepaskan dengan melakukan keganasan ke atas individu lain, oleh itu
menyebabkan dirinya lebih cenderung untuk melakukan penderaan berulang-ulang
kali. Selain itu, ini juga mengakibatkan pendera lebih cenderung untuk
melakukan kes-kes penderaan yang lebih agresif dan melibatkan lebih ramai
mangsa, dan merebak ke dalam masyarakat.
Kes penderaan kanak-kanak juga
mewujukan masalah interaksi dalam kalangan kanak-kanak.Hal ini demikian kerana
kanak-kanak yang didera akan berasa takut dan terasing. Rasa takut ini menyebabkan
mereka lebih cenderung untuk merahsiakan masalah mereka kepada orang lain
kerana rasa takut dengan ugutan yang dilakukan oleh pendera. Masalah ini
mewujudkan masalah interaksi untuk menyelesaikan masalah mereka.
Selain
itu, penderaan kanak-kanak juga menjatuhkan maruah negara. Orang lain akan
berasa negara tersebut tidak mementingkan hak kanak-kanak dan tidak berupaya
mengawal masalah dalam negara. Sementelahan, emosi kanak-kanak juga akan terjejas dan hal
ini akan menimbulkan kesan yang buruk ke atas perkembangan sahsiah mereka.
Dengan itu, pastilah pembangunan sesebuah negara akan terjejas secara langsung
disebabkan kekurangan kanak-kanak yang dikatakan merupakan bakal pucuk pimpinan
negara yang sihat dari segi fizikal dan mental.
3.4 Langkah-langkah Mengatasi Masalah Penderaan Kanak-kanak
Salah
satu daripada cara untuk mengatasi masalah penderaan kanak-kanak adalah dengan
mengadakan kempen “Keluarga Bahagia” dan
juga pendidikan keibubapaan bagi menyedarkan ibu bapa tentang tanggungjawab
mereka. Semestinya setiap orang mengidam-idamkan keluarga yang bahagia
kerana keluarga adalah segala-galanya bagi kita. Sesungguhnya kita memerlukan
insan-insan tersayang di samping kita. Jadi, dengan adanya kempen ini dan
pendidikan ini sedikit sebanyak boleh mengelakkan daripada berlakunya kes
penderaan kanak-kanak.
Selain itu, masyarakat juga haruslah
memainkan peranan mereka dalam mendidik anak-anak mereka sejak dari kecil lagi.
Hal ini amat penting bagi mendidik anak-anak mereka dari kecil supaya dapat
membezakan antara kebaikkan dan keburukkan dalam melakukan sesuatu tindakan.
Ibu bapa haruslah memastikan anak-anak mereka tidak terlibat dalam pergaulan
sosial yang melampau seperti pergaulan bebas daripada berlaku. Justeru, ibu
bapa memainkan peranan yang penting dalam mengawal segala aktiviti harian
anak-anak mereka dengan lebih ketat. Sementelahan, ibu bapa juga sewajarnya
menitikberatkan didikan agama. Ibu bapa harus sedar bahawa agama melarang keras
ibu bapa menganiayai anak-anak. Perbuatan yang terkutuk ini akan mendapat
balasan di akhirat kelak.
Masyarakat haruslah sentiasa peka
dengan keadaan di sekelilingnya. Jika mendapati terdapat salah seorang jiran
yang melakukan penderaan terhadap anak-anak, mereka haruslah segera melaporkan
kejadian tersebut kepada pihak polis secepat yang mungkin tanpa mempedulikan
ancaman daripada jiran mereka. Selain itu, pengawalan keselamatan di sekeliling
kediaman penduduk haruslah diperketatkan. Hal ini amatlah penting bagi
memastikan tidak ada seorang pun yang berani mendera kanak-kanak secara sesuka
hati serta dapat memastikan kanak-kanak mendapatkan perlindungan daripada
didera serta disakiti oleh mana-mana pihak yang tidak bermoral itu.
Selain itu, penderaan terhadap
kanak-kanak boleh dibendung melalui menguatkuasakan undang-undang. Mereka yang
bersalah mesti dihadapkan ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman dirotan atau
dipenjara. Hanya hukuman seperti ini yang dapat menyedarkan ibu bapa tentang
kesalahan mereka. Di samping itu, hukuman seperti ini juga memberi pengajaran
kepada pasangan yang lain supaya tidak mendera anak-anak mereka. Bagi
memastikan undang-undang ini berkesan, setiap anggota masyarakat perlu
bekerjasama dan melaporkan kes-kes deraan kepada pihak yang berwajib, iaitu
pihak polis dan Jabatan Kebajikan Masyarakat.
3.5 Komen Penutup
Secara keseluruhannya, penderaan
kanak-kanak perlu diutamakan bagi memastikan setiap kanak-kanak yang didera
dapat diselamatkan dan mengurangkan masalah seperti ini daripada berlaku.
Melihat kehendak negara pada hari ini yang memerlukan pemimpina masa hadapan
yang berkualiti maka, nasib kanak-kanak dan remaja perlu untuk dibela sekaligus
memastikan mereka dapat membesar dengan baik dan sempurna.
Oleh itu, masyarakat perlu
benar-benar kenal erti sebenar penderaan bagi memastikan kita dapat mewujudkan
rasa simpati sekaligus dapat bersama-sama melindungi hak kanak-kanak daripada
terus dicabul oleh pihak yang tidak berperikemanusiaan. Maka jelaslah bahawa
kita perlu memandang serius masalah ini agar kita dapat sama-sama membendung,
mengelakkan, mengurangkan sekaligus memastikan isu ini dapat diselesaikan
secara keseluruhannya tanpa sebarang kompromi. Perbuatan penderaan kanak-kanak seolah-olah bertujuan
untuk menjahanamkan aset penting Negara pada masa akan datang dan memusnahkan
keturunan kita sendiri. Oleh yang demikian, sayangilah anak- anak dan jauhilah kes
penderaan kanak- kanak kerana ia tidak menguntungkan mana-mana pihak.
5.0 Penutup
Kes
pemerdagangan manusia dan penderaan kanak-kanak merupakan suatu tindakan zalim
yang bertentangan dengan agama. Hal ini kerana perbuatan sedemikian tidak
menghormati hak manusia dan telah mencemarkan anggota badan seseorang yang
dikurniakan oleh Tuhan. Ingatlah, kita merupakan
amanah Tuhan yang sangat suci dan bersih.
Sudah terang lagi bersuluh bahawa kedu-dua kes ini iaitu
pemerdagangan manusia dan penderaan kanak-kanak telah banyak berlaku di negara
kita yakni Malaysia. Keadaan ini telah banyak menjejaskan imej negara di
persada dunia dan hal ini telah meruntuhkan perkembangan ekonomi di negara
kita. Oleh itu, isu pemerdagangan manusia dan penderaan kanak-kanak haruslah
diatasi bukan sahaja melalui satu pihak sahaja tetapi melibatkan kerjasama
daripada semua lapisan masyarakat. Masalah ini perlu dibendung segera agar
tidak terus menular menjadi semakin serius.
Marilah
kita bekerjasama bagai aur dengan tebing untuk mengatasi masalah-masalah ini
supaya negara kita dapat berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan negara
atas angin. Dengan itu, pastilah Wawasan 2020 yang sering diuar-uarkan oleh
Perdana Menteri kita dapat dicapai dan tidak akan menjadi omongan kosong dan
‘angan-angan Mat Jenin’ sahaja!
Rujukan
Sumber dari Buku
Corby, B. (1993). Child abuse : towards a base knowledge.
Buckingham: Open University Press.
Lydon, J. (2005). Research on physical of abused people. Dalam J. Lydon,
How child were abuse
(hlm. 17). Wales: University Of South Wales UK Publication.
Piaget, J.. (2000). Children abuse. USA: MgGraww Hill.
Sumber dari Internet
Bernama
(4.6.2015). Sindiket Pemerdagangan
Rohingy. Dimuat turun dari http://www.astroawani.com/berita-malaysia/infografik-sindiket-pemerdagangan-rohingya-61620 pada 1.9.2015
Hidayah
Mohammad, (25.9.2013), Sindiket
Jual Organ dan Pemerdagangan Manusia di dunia, dari http://news.upickreviews.com pada
2.9.2015.
Helmi. (08 Sep 2004). Penderaan Kanak-Kanak. Dimuat turun dari
http://pts.com.my/berita/penderaan-kanak-kanak-konsep-dan-teori pada 26.8.2015.
Suruhanjaya Hak
Asasi Manusia Malaysia (9.9.1999). Pemerdagangan
Manusia. Dimuat turun dari http://www.suhakam.org.my/ms/human-trafficking/ pada 1.9.2015.
Sumber dari Akhbar
MD AZRIN
ROSLY. (17.8.2015). Kes
dera kanak-kanak membimbangkan. UTUSAN,7.
No comments:
Post a Comment