Wikipedia

Search results

Wednesday, 9 September 2015

Kuliah 4

Konsep Penjagaan Muka sebagai Asas Kesantunan

  • Muka dalam masyarakat Melayu merujuk kepada air muka (Asmah, 2000:101)

  • Muka sangat berkait rapat dengan maruah diri sehingga tercipta pelbagai peribahasa yang berkaitan dengan muka.
  • Antara peribahasa tersebut ialah, "muka tembok","muka tarpal", "muka sengkalan","muka bantal" atau"muka papan" yang kesemuanya ditujukan kepada seseorang yang tidak tahu malu (Mohd Tajuddin Haji Abd Rahman,1999:149). 
    • Malu dapat fahami sebagai suatu nilai suci dan murni yang menjadi asas kepercayaan yang diterima sebagai mutlak dan luhur yang merupakan maruah bangsa (Mohamed Mansor Abdullah, 1993:249).
    • Menurut Islam, malu ialah perasaan yang mendesak seseorang supaya menghindarkan segala yang keji dan melaksanakan segala yang terpuji.
    • Konsep malu dalam masyarakat Melayu begitu luas serta menjadi asas didikan anak-anak.
    • Menurut Zainal Kling (1980), konsep malu itu meliputi pelbagai segi pengertian termasuklah yang paling tinggi yang berkaitan dengan akhlak dan maruah individu,keluarga,dan masyarakatnya.
    • Seseorang perlu mengelakkan dirinya daripada menerima malu atau memberi malu kepada orang lain
    • Orang yang menerima malu, lazimnya akan berasa tertekan dan mudah hilang pertimbangan
    • Dalam masyarakat Melayu, malu itu bukan sahaja
      melibatkan perasaan sendiri bahkan sesuatu tindakan kita
      boleh juga memalukan keluarga dan masyarakat.
        • Maruah dan harga diri seseorang perlu dijaga dengan berpegang kuat pada konsep malu (penjagaan air muka)
        • Konsep malu dalam masyarakat Melayu adalah bertujuan untuk menjaga maruah dan air muka.
        • Malu juga boleh berpunca daripada penggunaan bahasa.
        • Sewaktu berinteraksi, orang Melayu ditegah sama sekali menghina dan merendah-rendahkan peribadi seseorang
        • Perkataan yang keluar dari bibirhendaklah santun, tidak mengandungi unsur-unsur yang memalukan diri, keluarga dan pihak lain walaupun sewaktu menyatakan sesuatu yang benar. 
        • Dalam membincangkan tugas mulut dan lidah, kita tidak boleh mengabaikan soal hati. lni adalah kerana hatilah yang mendorong sesuatu ungkapan yang ditugaskan kepada lidah dan mulut.

          •Oleh itu,kata-kata menggambarkan hati.Hati yang baik akan mengungkapkan bahasa yang santun dan sebaliknya.
            
          Raja Ali Haji pernah berkata:
          "Apabila terpelihara lidah,
          Nescaya dapat daripadanya faedah"
          Manakala mengenai hati pula, Raja Ali Haji berkata:
          "Hati itu kerajaan di dalam tubuh, jikalau zalim, segala anggota pun roboh. "
       

No comments:

Post a Comment